středa 26. srpna 2015

Seznam tajných přání

Žánrově jsem zvolila trochu netypickou knihu.
Ale nelituju toho.

Autor: Lori Nelson Spielmanová

Počet stran: 335
Vydáno v Praze v roce 2013 nakladatelstvím Ikar
V roce 2013 v USA (z orig. The Life List)
Žánr: Román pro ženy

Anotace
Brett Bohlingerová si až do svých 34 let žila jako princezna. Ze dne na den ale přichází o všechno, když zjišťuje, že milovaná maminka, majitelka obří kosmetické firmy, ji vynechala ze své závěti. Přesněji - její díl dědictví jí připadne pouze v případě, že dokáže do roka splnit svá dětská přání, jejichž seznam si jako malá sepsala a a na které už dávno zapomněla. Na rozdíl od matky. Jenomže proč by se měla Brett najednou stát učitelkou a ve volném čase dělat sólového komika, když se tak tvrdě připravovala na to, že jednou převezme rodinné impérium? A k čemu by jí byl kůň? Brett se cítí podvedená a ponížená, navíc přichází o práci, jistý příjem i dlouholetého přítele. S vidinou dědictví začíná plnit jeden bod ze seznamu za druhým a brzy si s překvapením uvědomuje, že jí ten starý ušmudlaný list papíru úplně ovládá. A že jí to vlastně vůbec nevadí. Půvabný románkový debut americké autorky o cestě za štěstím a o snech, jichž by se člověk neměl nikdy vzdávat. 





Popravdě na knize mě nejvíc zarazily dvě věci, za prvé,
že Brett je schopna na sebe vzít teplákovou soupravu
a za druhé, že jí tam matka fakt nechala cíl
"koupit si koně".
Rovnou přiznávám, že tu knihu jsem si půjčila jen tak mimochodem, bez toho abych si přečetla anotaci. Stačila mi zadní strana, takže mě trochu vyvedlo z míry, že hrdince je 34 a že jsem si půjčila knížku vhodnou pro krizi středního věku. Když jsem četla začátek, musela jsem se ovládat, abych to neodpískala, jenže jsem ten všechen smutek ze ztráty Brettiny matky přežila a v knize pokračovala. 

Co se týká čtivosti, kniha byla celkem dobrá. Ne že bych ji hltala, jako třeba "Polibek pro Annu", protože ten měl daleko blíž mému přiblblému pubertálnímu srdci, ale nebylo to přemáhání, abych se k ní vrátila. Začátky knih bývají těžké a pro mě hlavně těžké bylo to, jaká žena byla Brett. Nemám ráda hlavní postavy se smyslem pro humor a to byla jedna z vlastností, která mi Brett na začátku knihy odcizila. Naštěstí to okolí jakž takž dohnalo a pité to byla sama Brett, co knihu okořenila svou novou povahou. Knihou proplouváte a poznáváte skutečnou Brett víc a víc. Až vám jí někdy přijde opravdu líto. To bylo plus knihy, humor, který nepřekypoval do výší, ale ušel a postavy. Ty byly dobré.

Tohle je stoprocentní USA obálka.
Předpokládám, že tohle je britská obálka.
Když jsem knihu pochválila, začnu se trochu držet při zemi. Jsem věčný hater, tak musím do něčeho rýpnout. V této knize to byla Brettina až neobvyklá fixace na matku. Není správné, že si ji autorka k matce tak moc připoutala, protože z těch myšlenek mám dojem, že se svými dvěma syny nestrávila matka ani minutu. K tomu mě štvaly ty věčné Brettiny myšlenkové dohady. "Zařídila matka abychom se setkali? Měla v tom prsty moje maminka? Udělala maminka po smrti duhu, abych se dnes měla dobře?" Nemám to ráda víc než je to nutné a tady byla mateřská láska a vzpomínky na matku všude. Vy mě možná nechápete, ale mám radši když se jedná, než když se přemýšlí a tady bylo přemýšlení hodně.

Bod pro knihu za nepředvídatelnost, protože to mě úplně překvapilo. Běh knihy vystřídá několik různých postav a je skvělé, že autorka nepočítá s americkým stylem, že se všechno vydaří. Vrásky nastanou a to se mi líbí. Když přemýšlíte, s kým si splní cíl č. 17 (Zamilovat se), pomalu ale jistě se vám zavaří makovice. Já jsem například tišila správně, jak to dopadne, co se týká cíle 17. Ale i tak mě to překvapilo. Och můj bože, já zase řekla překvapilo. A znovu. Taková prostě byla knížka. Samé překvapení.

Hodnocení knihy
I když jsem knížku pochválila, patří k takovému tomu lepšímu průměru. Ano, byla dojemná, byla nepředvídatelná a byla i vtipná. Ale žánrově a příběhově je spíš na oddech a jako žádný velký bestseller to nevidím. Originalita knihy není nijak velká a takový příběh se vymýšlí pořád. 
Tahle knížka je pro lidi s malými nároky, kteří nehledají originalitu, ale u knížky si odpočinou. A taková já bohužel nejsem.

Konec je taky samé překvapení, ale připadá mi, že to autorka chtěla dost rychle ukončit. Do termínu splnění cíle zbýval ještě měsíc a od autorky jsme se nedozvěděli obálky k posledním dvěma cílům. Připadá mi to trochu moc obroušené. V prakticky pěti stránkách na nás vybalila konec a bum. Celou knížku to jde pomalu  a když přijde konec je kniha rychle ukončená, Nezasloužili by si čtenáři konečný osud Brett víc rozepsat, když přežili její fixaci na matku?

Hodnocení v jedné větě:
Lehce nadprůměrný román, ve kterém se stane plno věcí, které jsou divné a plno věcí, které vás pobaví.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Jsem ráda za každý komentář, který mi pomůže ke zlepšení. Mám ale radši souhlasné komentáře a ty, které mi něco dají. Třeba se potom budu na předmět článku dívat jinak?!